mUKa suRAt

Saturday, November 7

Pesanan Untuk Orang Yang Berdosa

Aku tertarik untuk berkongsi disini supaya ianya menjadi peringatan dan amaran kepada ku dan sahabat ku. Hmm... baru – baru nie ad seorang sahabat menegurku, alhamdulillah, terima kasih sahabat. ’ayu, samapi bila ko nak dlm persediaan nie? Bila nak melakukan anjakan paradigma yang ko ckp dulu, ye, aku tahu ko baru berubah mendekati Allah, tapi ko x perasan ke? Dah masuk satu tahun setengah ko dlm proses mujahadah, sepatutnya proses itu bertambah mantap, bukan makin berkurangan” sahabat menambah, (ayu, ko beruntung sebab dapat menikmati saat perubahan itu, cube lihat yang lain, yang masih berpeleseran diluar sana, sayang sekali, Allah sayang pada kamu, tapi kenapa ayu x menghargainya?’ sahabat aku macam kecewa la gak ngan aku nie. Hmm... pesanan untuk orang yang berdosa mcm aku nie,

Allah berfirman dlm surah Al-Imran : 135 ( Dan juga orang – orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka- dan sememangnya tiada yang mengampunkan dosa selain Allah, dan juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya)”

Ku akui diri ini, hamba yang mungkir pada janji – janji, terimalah taubat, ampun kan kami Ya Allah.

Aku kene muhasabah balik diri aku nie, tanggung jawab semakin berat, tapi kenapa aku semakin lalai dalam menuntut cintaNya? Hmm... 2 la.. selalunya, pabila kita rasa seronok melakukan sesuatu, tanpa niat kerana Allah mahupun Islam, itulah maksiat. Dan maksiat itu, amat sukar untuk ditegah, lagi – lagi kepada mereka yang banyak melakukan maksiat... mcm aku.

Kadang – kadang kita tahu itu salah, haram, fitnah, maksiat, dosa, tapi kita tetap melakukan nya... kenapa? Sebab kita rasa best... maksiat, biasa lah.. syaitan membisik pada kita, menggilap pada hati kita, buatlah benda itu, best... seronok.. itulah.. Pegangan kita pada Allah kurang.. hati yang suka akan maksiat adalah hati yang jauh daripada Allah...

Ingatlah bahawasanya iman seseorang hamba itu bagaikan berada diantara dua jari Allah, Dia bisa membolak balik hati kita, kerna itu ada yang pagi beriman dan petang kafir. Aku nak ke macam itu??

Sering kali aku berazam, bertekad dan iktikad, tapi kenapa ku tidak membulat serah pada Allah? Kita x boleh menjadi islam yang Liberal, sikit2 buang, yang best ambik. Mcm mana 2?

Allah berfirman dalam surah Al- Baqarah:10 dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit syak dan hasd dengki, maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran)”.

Nak ke aku jadi orang munafiq nie? Manusia yang paling hina disisi Allah ialah orang fasik dan munafiq yang mengaku islam tetapi masih lagi suka berbuat maksiat, mengaku islam tapi hanya pada nama rupa fizikal riak takbur hasad dengki iri hati??

Tanda – tanda orang yang terjangkit hati adalah seperti berikut :

a) Melalaikan solat jemaah. Kalaupun solat, dia mendirikan sengan riya’ dan ingin dilihat orang (mereka bermaksud riya’ dihadapan manusia) An-Nisa : 142

b) Jarang mengingati Allah. Dia lebih sering memperlihat syawat, makanan, minuman, teman, kekasih dan duniawinya (dan mereka hanya sedikit sekali menyebut nama Allah) An-Nisa:142

c) Menceritakan sesuatu yang sebenarnya tiada dalam hatinya. Mereka memuji islam, orang yang soleh, Al-Quran, memperingati kematian. Namun, Allah tahu bahawasanya jauh dihatinya membenci dan tidak suka melakukannya

Koreksilah diri, muhasabah lah diri, dunia semakin hampir kepada Kiamat, lupakanlah mencari keseronokan dunia.

Ayu, hargailah hidayah yang Allah berikan, kemanisan iman yang semakin jauh dari kamu. Allah tak rugi apa – apa, tapi ayu akan mendapat siksaan yang keras daripadanya. Pilihlah jalan yang diredhai Allah, Allah sayang kamu sahabatku, Allah sayang kamu, Allah masih lagi ingin membentuk kamu kejalan yang disukainya sahabatku. Tahanlah nafsu, ubahlah sikap, masa tidak menunggu kamu, tapi dosa itu... Percayalah sahabat, untuk mendapat manisnya madu, kita perlu sabar dan berhati – hati mengambilnya dari sarang lebah, memang banyak rintangan dan kemungkinan akan disengat lebah, tapi percayalah, hasilnya adalah madu yang manis. Begitu juga dengan iman. Ayu sudah besar, pandai berfikir, ingatlah Allah, ingatlah kasih sayangnya.

3 kata - kata:

rosputih09 said...

ayu mampukah kita mencintai Allah lebih daripada manusia contohnya mak kita, abah, adik beradik n kawan2..sudikan Allah menerima kita disaat dr ni byk diselubungi dosa..Ayu pun kena tabah yer...

ayukhuwah said...

hm...
thanx rosputih09..
kita mampu~~ insyaAllah..
tapi kite kene kuat~~
yang penting yakin akan ketentuanNya~~
Allah sayang kite semua kak~~
selagi nyawa x sampai kerongkong lagi, Allah terima taubat kita~~
cuba lihat keadaan sekeliling, hidup hari2.. semuanya tanda kasih sayang Allah pada kita, antara kita sedar atau tidak
:)
La Tahzan~~

yeahfaris said...

tq... dus is great post...