mUKa suRAt

Tuesday, January 13

Mawar - sEINDAH mu Wanita


Mawar pertama:
ingatlah, Tuhanmu akan mengampuni orang yang meminta keampunan, menerima taubat orang yang menyesal atas dosa - dosanya, dan menyambut setiap hamba yang kembali ke jalan-Nya.

Mawar kedua:
Sayangilah orang 2 yang lemah, nescaya engkau akan bahagia; bantulah orang - orang yang memerlukan, engkau akan mendapat kepuasan; janganlah engkau tebarkan kebencian, agar engkau selalu selamat.

Mawar ketiga:
Optimislah, kerana sesungguhnya Allah selalu bersama kamu, para malaikat sentiasa memohon keampunan untukmu dan syurga telah menantimu.

Mawar keempat:
Hapuslah air matamu dengan berbaik sangka kepada Allah. Usirlah segala duka dengan mengingati semua nikmat - Nya yang telah dilimpahkan kepada mu.

Mawar kelima:
Jangan pernah menyangka bahawa di dunia ini ada orang yang mendapat kesempurnaan, kerana tidak seorangpun yang dapat memperolehi setiap yang diinginkannya.

Mawar keenam:
Jadilah seperti pohon kurma; tinggi cita - citanya, kebal dirinya dari penyakit, dan bila dilempar dengan batu, ia akan membalasnya dengan buah kurmanya yang sedap.

Mawar ketujuh:
Pernahkah engkau mendengar bahawa kesedihan dapat mengembalikan sesuatu yang telah berlalu dan duka lara dapat memperbaiki sebuah kesalahan? bila tidak, mengapa engkau bersedih?

Mawar kelapan:
Janganlah mencemaskan datangnya ujian dan bencana, tapi bahagialah dengan keindahan, kedamaian dan kesihatan yang pasti datang dengan izin Allah.

Maawar kesembilan:
Padamkanlah api kedengkian didadamu dengan memaafkan semua yang pernah berbua salah denganmu.

Mawar kesepuluh:
Mandi, wudhu', wangian, bersugi dan kekemasan serta bertawakal kepada Allah adalah ubat mujarab untuk mengatasi segala kerisauan dan kesempitan.

2 kata - kata:

Anonymous said...

jadilah mawar berduri yg melindungi dirimu dari godaan dunia yg penuh pancaroba ini... teruskan penulisan ilmiah untuk melebarkan sayap islam sekadar kemampuan yg ada...

ashilla said...

insyaAllah...
diri ini dalam pencarian redhaNya