mUKa suRAt

Thursday, November 18

hari raya = hayati atau lupai?

setelah penat berperang d medan perang, alhamdulillah, segala - galanya ditentukan oleh Allah, aku?
hanya pasrah dan redha setiap ketentuan yang dipilih olehNya untuk ku, perkara yang perlu aku lakukan kini adalah tawakal dan berserah pada Allah, solat tahajjud banyak2, moga apa yang dilalukan mendapat BarokahNya,, tepat, pukul 4.00 petang, segala - galanya berakhir :)
maka dengan itu, aku bergegas menyiapkan diri untuk meraikan kemenangan di rumah sempena hari raya qurban,,

sedih, gembira, mahu ketawa, mahu menagis semuanya bercampar baur, hmm.. pabila bercerita soal raya Qurban ni, ada juga sahabat - sahabat di sini yang tiada rezeki untuk pulang berhari raya bersama keluarga, agak hiba juga pabila melihat sorang sahabat mengalirkan air mata tatkala mendengar laungan takbir raya pertama kali di Upm setelah usai solat magrib,, sedih juga melihatnya, al - maklumlah, pada waktu itu pown aku x balik lagi, masih lagi menggagahi keringat mengemas barang2 di dalam bilik untuk di bawa pulang sekali,,,

dalam perjalanan yang hening,,,,

dengan keadaan jalan raya yang agak sibuk di putrajaya, keadaan radio yang agak uzur membuatkan aku termenung sejenak, melayan fikiran yang secara tiba - tiba menerjah dalam benak kepala aku,,, ianya soal hari raya Qurban ini,, aku terfikir, adakah betul cara aku nie meraikan hari raya Qurban?? pengorbanan apakah yang aku lakukan sehingga aku patut meraikan nya? atau... adakah dengan perayaan ini aku dapat mengingati kembali sejarah pengorbanan Nabi Ibrahim dan mengambil iktibar darinya? aku merenung kembali... apa pula pengorbanan yang aku lakukan untuk islam umumnya??

sedih....

tetiba aku sedih,, (memang agak sensitif diwaktu itu)
penghayatan aku mengenai hari perayaan ini amat lemah sekali,,
sepatutnya aku bukan terlalu sebok untuk pulang berhari raya,
atau sebok untuk melihat berape banyak binatang qurban yang akan terqurban pada hari tersebut
atau sebok untuk mengira berapa juadah yang akan aku dan keluarga masak nanti

tapi...
aku patut untuk mengira dan menghayati erti pengorbanan yang sebenar
juga bersama keluarga memahami pengorbanan yang dilakukan terdahulu,
perayaan ini dikira sepatutnya untuk menaikkan kembali semangat juang dalam diri
untuk berkorban dan terkorban di jalan Allah


hmm,,
mungkin aku patut diberi lebih pentarbiyahan
agar tidak leka dengan lakonan nafsu duniawi
yang mana bertopengkan kebaikan dan kebahagiaan
yang mengambil label suci sebagai asasnya
tapi hakikatnya??

hanya Allah yang mengerti
aku celaru dengan diri aku

0 kata - kata: