mUKa suRAt

Tuesday, November 2

itu dan ini hidupku

Assalamualaikum...

bila berkira - kira, sudah lama tidak menjengah dalam blog ini, ada kulat - kulat yang terbentuk di sana - sini nampaknya,, hehe,, almaklumlah,,, masa amat mencemburui dengan tugasan dan assignment yang menggunung...
alhamdulillah, hari ini adalah hari kedua minggu mengulangkaji,, tapi x mula lagi mengkaji,, baru pulang dari rumah,, kenduri doa selamat untuk anak buahku yang kedua...

entri kali ini, aku fikir untuk menyingkap kembali pengalaman seminggu dua yang terjadi di saat - saat akhir minggu kuliah, amat banyak peristiwa yang berlaku...
mungkin kalau aku katakan terus kepada mereka, mereka katakan itu dongeng pak belalang semata,, tapi,, yakinlah,, itulah kisah aku...

minggu yang amat sibuk.. bermula pada awal bulan oktober, sebab pada waktu itulah ada pesta konvokesyen,,, mmg penat,, menguruskan team smart bizz,, itulah pengalaman pertama aku menguruskan satu team,, tapi alhamdulillah,, adik2 team smart bizz amat baik, tangkas, cerdas, hebat dan mantap,, aku mmg kagum dengan usaha mereka,, walau pada saat aku down, aku tension, tapi keazaman dan kegigihan adik2 nie buatkan aku kembali bersemangat, aku x kisah menginfakkan wang ringgit, masa dan tenaga,, aku x kisah berjalan kaki berseorangan sehingga pkul 1.30 pagi ke kolej,
mungkin kerna pembawakan kami bukan hanya inginkan keuntungan dan pengalaman berniaga, tapi kami meletakkan islam di depan, dan Allah adalah segala - galanya.. aku masih ingat pesanan yang diberikan "kita memang peniaga, tapi kita mesti berbeza dengan peniaga yang lain, biar permulaan kita berniaga itu dimulakan dengan tawakal kepada Allah dan solat 2 rakaat juga pengakhiran perniagaan kita setiap hari diakhiri dengan sujud syukur pada Allah dan solat 2 rakaat" mohon keberkatan kepada Allah,, walaupun kejadian di pesta konvo itu amat mengecewakan aku sebagai MAHASISWA UPM, tapi perniagaan kami itu aku simpulkan sebagai kenangan terindah aku bersama adik2 smart bizz dan juga ahli PMI,

kejadian pesta konvo di bukit ekspo,,
apa yang aku katakan ini bukan untuk menunding jari menyalahkan sesiapa, tapi, sesiapa yang terasa tu maaf banyak lah ye, terimalah teguran, jangan nak bengkeng je,,,
banyak peritiwa GILA yang boleh aku ungkapkan di dalam pesta konvo ini, kat sini baru aku dapat merasai betapa tersepitnya seorang peniaga MAHASISWA di dalam universiti sendiri. aku x nk cakap banyak pasal bende nie, tapi memang sakit hati bila satu perwakilan pelajar yang x nak back up pelajar sendiri, bila kami jumpa bahagian hal ehwal pelajar, mereka menunding pihak pengurusan bukit ekspo yang bersalah, disini aku katakan, kalau pihak hep pon tunding jari, jadi apa yang hep boleh buat? huh, boleh pulak depa jawab gini, "kami dh berusaha buat borang soal selidik dan maklumkan pada pihak yang menyelenggaran, masalahnya kami dah x da kuasa untuk buat apa2 tindakan, kami tidak dapat sebarang keuntungan dalam hal ini" cis, bole depa cakap cam2 ya? bagaimana pula dengan kebajikan kami? kan kami ini dibawak penyeliaan hep? xkan hep nk berdiam diri tgk kami macam nie? dah la mpp buat senyap je, hep pown same ke? memang tyme 2 aku agak bengang ngan pengurusan yang menyerahkan bulat - bulat tugas mereka kepada pihak penganjuran, kami ini siapa! isk,, sedih + kecewa + marah, aku x kisah aku rugi, tapi aku x suka cara aku dan peniaga lain ini rugi disebabkan masalah birokrasi!! tolong lah, kalu tak mahu isu2 berbangkit, suara - suara mahasiswa mula keluar, jadi, janganlah buat kami macam ni oke!

*kes terpaksa di tutup sebab hep memg serah kuasa pada pihak penganjur, jadi kami? makan pasir la pas 2 (-.-)''

berikutnya, minggu penuh dengan esemen, aku terpaksa korban kan tidur tok cover balik buat esemen, alhamdulillah, sahabat - sahabat terdekat juga membantu, tapi dalam kekalutan buat esemen, macam - macam pulak masalah yang timbul...
andai sebelum ini masalah dengan manusia, ini pula masalah dengan bukan manusia, memasuki badan - badan yang sedang letih dan lemah, dengan emosi yang x stabil, ada beberapa rakan - rakan yang di uji dengan benda cam 2, hampir setiap hari benda itu berlaku sehingga kadang - kadang ingin je aku jerit "tolonglah, sy ad banyak keje nak buat!" tapi alhamdulillah, andai kita yakin dengan Allah, Allah pasti akan membantu, ujian ini ingin membuktikan sejauh mana aqidah kita ini terhadap kekuasaan dan kekuatan Allah, keyakinan kita terhadap kalimah LAILAHAILLAH,,, alhamdulillah, segala - galanya sudah berakhir,, terima kasih ya Allah,, memang kesan selepas kejadian itu, badan rasa sakit - sakit di tendang terajang, tapi itu semua dunia semata, apa yang aku dapat lebih dari itu, iaitu keyakinan terhadapMU YA ALLAH!!!

sebenarnye banyak lagi cerita - cerita yang nak aku sampaikan, cerita disaat aku lemah, jatuh dan mengharap, disaat aku tersungkur dan cahaya itu datang, juga cerita dimana aku rasa hilang keyakinan, patah hati, kesorangan dan derita, Allah hantar pengantaranya untuk membantu aku menyusuri jalaan itu....

terima kasih pada semua yang membantu aku selama ini,
terima kasih mak, abah, k.humairah, k.aisyah, k.syida, k.husna, k.long, atirah, amira azman, mama, a.fariz, syed, farizul, hafiz, ramzul, azizah, acu, sahabat2 PMI, adik2 smart bizz, k.sue, siti, asma, hasanah, syida, atan, arep, lan, amin, serta sesiapa yang mengenali diri ini,
terima kasih atas segala sesuatu yang diberikan kepadaku

juga...

TERIMA KASIH YA ALLAH ATAS PERCATURAN MU TERHADAP HIDUPKU INI,
SESUNGGUHNYA
AKU INI HAMBAMU YANG LEMAH
YANG HANYA MENGHARAP RAHMAT DAN KASIH SAYANG MU
KUATKANLAH HATI KU DAN HATI SAHABAT - SAHABAT KU
DALAM BERJALAN DITITIAN MU INI
YANG PENUH DENGAN ONAK DURI
SESUNGGUHNYA YA ALLAH,
AKU INGIN SEKALI SYAHID DI JALAN MU

0 kata - kata: